FAQ KINDEREN ZWEMMEN

Een brevet, wat houdt dat in en wat betekent het halen ervan?

Voor de jongste zwemmers (niv 1-5B) werken we met dierenbrevetjes die de vaardigheden van zowel watergewennig, veilig in het water als overlevend zwemmen bevatten. Elke groep heeft één of meerdere brevetjes toegewezen gekregen als doelstelling. Daarnaast hebben we als club ook nog enkele extra doelstellingen voor zwemvaardigheid toegewezen per zwemgroepje. We streven ernaar om elk kindje een brevetje te kunnen geven op zo’n brevetdag. Als een kindje dus het moeilijkste brevetje nog niet behaald, kan hij of zij proberen een makkelijker brevetje te halen. Brevetjes van een vorige groep kunnen niet behaald worden aangezien we ervan uit gaan dat ze deze al gehaald hebben in een vorig zwemseizoen.

Het behalen van een brevetje niet garant voor het mogen doorschuiven naar een volgend groepje. Kindjes komen pas in aanmerking voor het doorschuiven naar de volgende groep als ze het hoogste brevetje haalden én voldoen aan de extra doelstellingen voor de groep. Bijgevolg komt het soms voor dat kindjes hetzelfde brevetje meerdere keren halen. Voor een overzicht van de brevetjes kan je terecht op deze pagina.

Voor de iets oudere zwemmers, hebben we de klassieke afstandsbrevetten van 25m tot 1500m. Deze kunnen eenmaal per jaar gezwommen worden. De exacte moment wordt altijd op voorhand gecommuniceerd via mail als ook tijdens de zwemlessen. Inschrijven gebeurt ter plaatse. Als jouw kind een brevetje haalt, betekent dit dat hij/zij deze afstand kan afleggen met de genormeerde slag (rugcrawl, crawl of schoolslag). Hiervoor is zowel een correcte arm- en beenbeenbeweging als ademhaling nodig. Schoolslag met hoofd boven water wordt dus niet meer als genormeerd beschouwd. De keuze van de zwemslag ligt volledig bij het kind. Lukt het net niet om
de afstand af te leggen, dan is er een herkansing in een andere zwemslag mogelijk. Dit is voornamelijk het geval bij kortere brevetten (25,50 en 100m).

Zoals je kan lezen in deze post worden de brevetjes afgenomen op het einde van elk zwemsemester voor de kindjes die in het kleine bad zwemmen ( niveau 1-5b). Dus in december en mei. Afstandsbrevetten (bv 100m) worden maar 1 keer per jaar, rond hemelvaart, afgenomen. Brevetjes kunnen niet worden ‘ingehaald’ op een ander moment. Wil je toch graag nog een brevetje halen maar was je er niet op de brevetdag? Ga zelf zwemmen en spreek de redders aan met de vraag of zij het brevetje willen afnemen. (Dit is helaas niet altijd mogelijk).

Nog vragen? Aarzel dan niet om een jeugdcoördinator aan te spreken of een mailtje te sturen naar zwemmen.jeugd@heverleesezwemvereniging.be.