FAQ INSCHRIJVEN KINDEREN ZWEMMEN

Hoe verloopt een zwemsemester?

Zoals deze post reeds aanhaalt, is ons sportjaar opgedeeld in twee semesters. Hier willen we graag wat meer informatie geven over hoe een semester eruit ziet voor de zwemles van de kinderen en jeugd.

Een semester loopt van september tot en met januari en van februari tot en met juni. De laatste weken van een semester zien er steeds gelijkaardig uit: we starten met een brevetdag, waarna een periode volgt waarin je je kind opnieuw kan inschrijven voor het volgende semester (de “herinschrijvingen“). Na deze herinschrijvingen volgt, meestal op de laatste les van het semester, een kijkdag.

Vóór de brevetdag zijn we al weken bezig met het bijhouden van welke kinderen over zouden mogen naar de volgende groep. Het al-dan-niet doorschuiven van uw kind is afhankelijk van of uw kind aan de doelstellingen van de groep voldoet. Een deel van deze doelstellingen zijn gedefinieerd door onze zwemclub, het andere deel door de Fredbrevetten, ook wel de dierenbrevetjes genoemd. Tijdens de brevetdag, die eind december en eind mei plaatsvindt, gaan we alle kindjes die aanwezig zijn een laatste keer testen aan de hand van onze doelstellingen. De kinderen krijgen de kans om zulk brevetje te halen en dat brevetje kunnen ze bij de volgende zwemlessen in ontvangst nemen. Indien uw kind niet aanwezig was op de brevetdag, wil dat niet zeggen dat uw kind niet over kan naar de volgende groep: we evalueren immers in de weken vóór de brevetdag ook! Het wil enkel zeggen dat uw kind dat semester geen brevetje ontvangt. Vragen over de brevetjes en de vooruitgang van uw kind kan je stellen op het einde van het semester, tijdens de kijkdag (zie verder).

Na de brevetdag weten we welke kinderen mogen doorschuiven naar de volgende groep en slaan we aan het puzzelen om voor iedereen een goede oplossing te vinden, een heuse karwei! Indien er iets zou veranderen qua zwemuur, krijg je tijdig een mailtje om te controleren of dat voor jullie lukt of niet. Indien je geen mail krijgt, kan je er vanuit gaan dat er niets verandert qua zwemuur of zwemdag. Het is normaal dat uw kind enkele semesters in hetzelfde groepje blijft zonder door te schuiven: de gemiddelde tijd in een groepje is twee tot drie semesters.

Een tweetal weken later is de puzzel klaar en starten de herinschrijvingen. Meer informatie over de herinschrijvingen vind je terug op deze blogpost. Je krijgt ook altijd een mailtje met informatie over het herinschrijven!

Na twee weken van herinschrijvingen, organiseren we op de laatste les van het semester een kijkdag. Tijdens deze kijkdag mogen de ouders van de kinderen mee in het zwembad om de les van op de kant te volgen en vragen te stellen over de vooruitgang van hun kind, de gehaalde brevetjes en het al dan niet doorschuiven van hun kind naar de volgende groep. De kijkdag is enkel voor toepassing voor de kinderen die zwemmen in het instructiebad. In het wedstrijdbad zijn, jammer genoeg, geen ouders toegelaten van de Sportoase. Wanneer de kijkdag doorgaat kan je terugvinden op onze kalender of via onze tweemaandelijkse nieuwsbrief, die je via email ontvangt.